onsdag 29 september 2010

Hjärtejul






Då är mitt första projekt nästintill klart (kanske enstaka finjusteringar kvar). 36 stycken hjärterutor som skall minna om julen.

Hur tänkte jag när jag skapade detta mönster? Jag ville ha ett mönster som skulle passa till många ändamål. Ge en möjlighet att skapa stilfulla skapelser, trots att julmönster lätt blir lite kitchigt plottriga. I och med att det i botten ligger ett rutmönster (samtliga rutor 10x10cm) är det enkelt att använda tyget för lappteknikssömnad, eller att kombinera tyget med enfärgade vita/röda tyger. En tanke är också att vid sidan av detta skapa ett tyg med endast rutor och hjärtan (utan motiv inuti) att kombinera med. Mönstermässigt ville jag variera mig med dels klassiska julmotiv (som tomtar, granar och ljus), dels mer grafiska mönster (som bollar, rutor och ränder), och insprängt i detta någon enstaka överraskande detalj!

3 kommentarer:

  1. Fina julhjärtan! Får jag köpa någon meter tyg när du beställer

    SvaraRadera
  2. Det ser jättefint ut. Välkommen i bloggvärlden och lycka till med projektet!
    - Anna, sy.lugnagatan.net

    SvaraRadera
  3. En kort uppdatering: nu finns mönstret på bl.a. kuddar och grytlappar - handtryckt! Kolla på http://epla.se/shops/swilhelms/

    SvaraRadera